HTML doboz

Leírás

Why do you love fishing? Because its there. Same reason you do. Get away from the old lady. Because it loves me! I don't "like" it. It's part of me and who I am. I't like explaining why I like my right arm. Főleg pergető horgászatról adom közre saját írásaimat.

Naptár

2016
<<  >>
jan feb már ápr
máj jún júl aug
sze okt nov dec

Horgászati észosztó egyéb elmebetegeknek.

2016.08.07. 17:10 szimix

Gyermekkor reloaded

Címkék: blog fotó horgász humor harcsa ponty süllő csuka élmény gumi horgászat part barát pergetés boldog match fogás feka ul 2106 pergető Székesfehérvár Magyarország Imre fekete sügér perget fluorkarbon UL-pergetés Bregyó

Most hogy így visszagondolok rá, Gyula nagybátyámnak köszönhetem a horgászattal történt beoltásomat, az első emlékeim a Mihályi-tavaknál történt kárászozásról vannak. Amennyire rémlik, ő vitt el a Dolgozók Horgászegyesületbe, ahol megtanították az alapokat, mai napig azokat a kötéseket használom, akár csukott szemmel is elkészítve őket. Székesfehérváriként túl sok választásom nem lehetett, a Bregyóba jártunk évtizedeken keresztül, akkor még pontyra áhítozva. Örökre belém égett egy akkori sporttárs módszere (lehettem vagy 12 éves), a halőrháznál beöntött egy nagy vödör kukoricát a parttól 1-2 méterre, és aztán match-bottal egyre-másra szedte róla a halakat. Aztán elköltöztem, kiköltöztem, szét-, és vissza, hogy a Velencei-tónál kössek ki. Ez nagyjából meg is határozza, általában hol mosom a damilt. Néha azonban elcsábulok más vizekre is, és olyankor meglepő impulzusok érnek, mint az előző heti majdnem meglepetés néhány pisztrángsügér. A képekre reagált Szegi, aki elmondta, náluk is van ám ilyen! Úgy-úgy, a Bregyóban. Ő nem arról híres, hogy össze-vissza beszél, úgyhogy azonnal elkezdtük szervezni a "vendégségemet" erre az "ismeretlen, új" vízre.

A hajnali négy már a parkolóban talált, hamarosan meg is kezdhettük a kutatást. A kitűzött cél a 30-40 cm-s fekák megakasztása, mekkora volna már, ha hozzám 15 percre egy ilyen tó volna elérhető! Kis kitérő a csalizásra. Ez egy városi tó, hosszú évtizedekre visszanyúló hasznosítási iránnyal, ami a pontyozás. Ennek megfelelően szinte semmit nem szabad ezen kívül csinálni, például a "blinkerezés" kifejezetten tilos. Nagyon nem jöttünk zavarba, hiszen kishallal csalizni viszont lehet, akár úszóval, fenéken, tapogatva, vagy ds-en felkínálva. Ezért én az élő csalit utánzó gumi-csalit utánzó előző nap merített, reggelre merev döglött hallal csaliztam egy kb 5 gr-os jiget. Nem, meg ne szólalj! Nem kell ezt érteni, a szabál az szabál. Az mondjuk biztos, hogy majd minden beülőben egy csipeszes kolléga feszít, ha pergetők lepnék el a tavat, az garantált konfliktusokhoz vezetne. Így aztán cél közönségnek maradnak a helyet ismerő elszántak.

Szegi a drop-shotra esküszik, félmagasan vezetve próbálkozott, de eleinte a meder alján pattogtatott kishalam hozta csak az eredményt, egy óra alatt pár, kilót alig meghaladó süllőt adva. Jópár rablás látszott, süllő, harcsa, fekete sügér, és kevés csuka lakja a vizet.

A környezet alig változott, csak talán rendezettebb, mint volt, én még emlékszem a holdkomp másolat körülötti beton törmelékre, most az egy szépen füvesített, talán diszkoszvető pálya. Azért vannak változatlan részek is, mint a kerítés a sportpályák felé, ami már akkor is régóta ott állt, mikor a 70-es évek végén először találkoztunk, az idő azóta szépen belevájta vasfogát. Régi, és új ismerősökkel futottunk össze, Zoli, aki vagy 20 éve a kifolyónál úszózik, és Dávid, aki most tanulja megkülönböztetni a csipeszeket egymástól : P De az is lehet, hogy épp pokemont keres...

Ma csak pár hajnali órát szántunk a kutatásra, és amikor végre elesett a mai nap egyetlen szép sügere, fájrontott hirdettünk, hiszen tudni kell a csúcson abbahagyni!

Egy biztos, a tó minden sarka ismerősen köszönt, jó érzés újra a gyermekkori pályán lenni. A hely közelsége, és kívánatos új lakói révén még biztosan látjuk egymást!

komment

2016.08.03. 21:39 szimix

Dorogi böködős

Mintha egy népiesch táncnak volna a pontos megnevezése, pedig csak arról van szó, hogy egyszerűen képtelen vagyok elsőre kimondani, hogy hol is voltunk legutóbb. Pedig nem bonyolult: Tokodon. Ehh, még ez sem, Bokodon, na.

Dini barátunk vízen álló házát építgeti, nagyon hajaz a megvalósítás sebessége a Luca-széke nevű hajóméra, ő is mindig csinálja, csak sohasem készül el. Az már látszik, hogy remek lesz, csak az nem, hogy mikor. Nem mintha ez akkora traumát okozna bárkinek, maximum az esti szipákolás, és baráti rötyögés az, amiért éjjelre szívesen mennék, a peca a sötétben nem az én műfajom (konkrétan nyafogós vagyok hozzá, és lusta). Ráadásul ez a tó nem több, mint 40 percre van háztól házig, feltéve, hogy ha tudom előre, hogy pontosan melyik részére is megyek. Megyünk. Hiszen ez a móka Móri Pisti kissé szinezős, de attól még a barátom ötlete volt, foglaltassék érte imába a neve! Sokat kapacitálni persze nem kellett, pedig számtalanszor elhatároztam már, hogy ismeretlen helyre nem megyek. Annak általában orbitális betli a vége, amit én speciel nem annyira kedvelek, és amúgy a hazai pályámon is simán meg tudom oldani, különösebb mászkálás nélkül. Mindegy, ismét be lettem oltva, hiszen Dini azt állította, hogy a nagy pontyok, amúrok fogása mellett, úgy bal kézről, 30-40-es csapókat szedegetnek. Ezért a méretért én konkrétan ölni tudnék, és mivel a tavalyi jó helyen a Balatonon egyelőre nem látszik a sügér invázió, muszáj volt utána járnunk az információnak.
Dini persze sehol, szerencsére elrendezte, hogy királyként bánjanak velünk, bejárást, csónakot, itinert kaptunk. Köszike.
Ha csak a végeredményt nézzük, úgy tűnhet fogós napunk volt, és a tó ontotta a halakat. Az egy ilyen rövid irkából nehezen jön le, hogy megint mekkorát mentünk pár apró halért. Egyrészről későn indultunk, valami napijegyek megszerzésének bonyolultsága miatt kihagytuk a hajnali fényváltást, ugye, a 8 óra már nem számít annak? De ezt hiába mondom, ritka az olyan elmehetek, aki a végletekig feszíti a korai indulás húrját úgy, mint én. Azért nagy nehezen vízre keveredtünk, és elkezdhettük a tó minden négyzetcentiméterét átvizsgálni.
A megadott területen egy koppantásig sem jutottunk, véleményem szerint a hullám mentes napsütötte vízből elbújtak máshová a halak. Menjünk, nincs itt semmi! - mondom én. Erre Pisti bevág, és a 60 centis vízben valami bitangot kezd táncoltatni a hajó körül. És alatta. Mondjuk, inkább úgy igaz, hogy eleinte inkább minket táncoltattak, tekintve, hogy az UL tűspicces bot majd minden tartalékára szükség volt a sikerhez. Csuka! Balin! Repkedtek az ötletek. Ja, nem. Amúr. Gumival, szabályosan szájba vágva. Nem teljesen értem, mire gondolhatott, de annyira azért nem bántuk. Úgy döntöttünk, megpróbáljuk mihamarabb kiimádkozni a vízből, nehogy elnyűje a vékony zsinórt. Szépen, együtt megkoreografálva merítettem, ő belevezette, és pár pislogás után máris a csónakban landolt egy pergetve óriási 55 cm-s jószág! Még alig is indultunk el, szóval igen jónak ígérkezett a nap. A pályát amúgy én ezzel együtt is halottnak láttam, úgyhogy rábírtam a kapitányt az indulásra. Körbe-körbe ívott sneci a nádon, de rablást nem láttunk, tán ha két sorozásig jutottunk amúgy ígéretesnek látszó helyeken.

Kicsit off: a kapitány dicsőítő éneke következik. Én, aki a múltban sokszor vittem vendégeket tudom, mekkora áldozat hajót vezetni. Az utas belepofázik, semmi nem jó neki, mért itt állunk meg, menjünk odébb, fordulj keresztbe, mért fordulsz keresztbe, ne dobj rám, bocs, rád dobtam, van egy kapcsod?, adsz abból, amire halad jött?, és ráadásul, amíg a kaptain a manőverrel van elfoglalva, elsőként szétdobálja a szpotot. Hát, ilyen a kapitány élete, ha valaki azt hinné, hogy fenékig tejfel, el kell keserítsem...

Vissza a pályára! A tó közepén beton szegélyek merednek ki a vízből, sok száz méter hosszan. Ott KELL állnia a sügérnek. Hát, nem. Pedig rendesen szétdobáltuk a helyet, egy nyeszlett kis süllő akadt csupán. Még olvasni is sok lehet, amilyen hosszan írom, hogy csak mentünk, és mentünk, mentünk, a valóságban órákat izéltunk el a csónakázással. Közben néha a nap égetett szénné, néha a szél fújt ki a ruhából, és özönvíz-esők vonultak el éppen mellettünk. No, meguntuk, visszamentünk a házhoz jó tanácsért. Ami úgy szólt - amit reggel mondtam, oda menjetek. Már voltunk. Akkor is. Zöld, vagy fehér gumi, kidobod a kőre, aztán végig cincálod rajta. Ha ott nem jön süllő, akkor sehol. Jó, visszamentünk, újabb kilómétert tekertünk az órába (bájdövéj, a reklám daiwa motor nem tudta megenni az amúgy kis akkut, pedig nagyon rajta voltunk).
Hogy ne legyen egyszerű, újabb nagy szél jött ránk, ami persze jó hír, rögtön találtunk pár süllőt, és két szép sügeret, az egyik már abba a mérettartományba esett, amiért jöttünk. Heuréka!

Ezzel azonban el is telt a nap, a szél elfogyott, a halak eltűntek megint. Még szerencse, hogy Pisti erőltette, hogy menjünk vissza egy olyan nádsarokra, ahol reggel pár szép rablást láttunk, csak akkor nem volt pofánk megdobálni, mert egy parti horgász éppen oda pontyoztott. Most azonban nem volt ott már senki, szerintem hal sem, úgy hogy el is kezdtem a szokásos mantrát, hogynincsittsemmiminekátunkmegmennyünkmátovább... Pisti határozottan állította, hogy valami megsorozta, mi több, hirtelen egy kis rablás nőtt elénk a semmiből. Ő gyorsan keresztbe dobott, lefogta a pályát, nekem egy 5 méter hosszú, egy méter széles sáv maradt, minden mindegy alapon odapöcköltem a sártrőz színű  d-fin gumit. Hát nem kihozta egy jóféle feka?! Pont egyszerre húztunk halat, nála egy nyeszlett süllő érdeklődött a kedves szülei egészsége felől.

Ez már rögtön kezdett tetszeni, és mivel Pisti épp valami ágat fárasztott a bal szélen, rádobtam oda, ahol ő a sügér sorozást vizionálta. Durrant akkorát az UL cájgomon egy újabb, 35 cm-s sügér, hogy alig bírtam kiimádkozni a csónak alól.

Oké, kiörömködtük magunkat, vágtam egy darabot a nano zsinórból, biztos, ami biztos, és újra kötöttem a mikro jiget. Visszadobom ugyanoda, erre elakadok, de nagyon. Épp kezdenék szentségelni, mikor elindul az akadó, de még durvábban, mint az előbb. Mutatom:

Álmomban nem gondoltam volna, köszönet utólag is a merítésért, s hogy ezt a kismalacot közösen ügyesen kiszedtük, természetesen megjárta a szokásos köröket a csónak alatt, hiába, a mini UL bottal, vékony zsinórral, kis horoggal szerintem így is a tűréshatár körül erőltettem. És ennyi. Még bohóckodtunk egy darabot, megnéztünk egy üres parti akadót, oszt elmentünk haza. Ha jól megszámolom, úgy 12 órás műszakot húztunk le pár halért. Hát megérte?!