HTML doboz

Leírás

Why do you love fishing? Because its there. Same reason you do. Get away from the old lady. Because it loves me! I don't "like" it. It's part of me and who I am. I't like explaining why I like my right arm. Főleg pergető horgászatról adom közre saját írásaimat.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Horgászati észosztó egyéb elmebetegeknek.

2013.02.22. 10:04 szimix

Szabó János harcsái

Címkék: blog érdekes fotó horgász kritika élet kultúra humor magyarország tudomány gondolat írás kérdés harcsa élmény víz folyó part barát érzés boldog fogás felel perget

Székely Imre (Sz.I.):Mekkora harcsákat látok nálad... [:)] szívesen kikérdeznélek egyszer! Mesélj, hogyan pecálsz?szab_jan_1.jpg

Szabó János (Sz.J.):Kérdezz bátran, módszer az van bőven. A felszíni horgászatot részesítem előnyben, de annak jó pár válfaját használom. Nincs az a harcsa, amit ne lehetne becsapni, csak türelem, és taktika kérdése. Az óvatosabbakat is horogra lehet csalni, akár évente többször is, csak megfelelően kell felkínálni a csalit. Ezt jó pár példa bizonyította nálam, egy 217cm-est tavaly 2x megfogtam (április, augusztus) 2 különböző helyen, különböző felszíni módszerrel. Ami lázba hoz, az a harcsa pergetése, itt is rengeteg trükk van akár a bevontatásnál, akár a wobblerek megválasztásában, átalakításában.
Sz.I.:Most, a tavaszi vizekben hogyan találod meg őket, merre keresed a harcsát?
Sz.J.:A tavasz kezdetével melegszik a víz, és ugye köztudott, a kis víz előbb melegszik, mint a mélyebb részek,ilyenkor a csalihalak ösztönösen felkeresik a melegedő vizeket, és sorban megkezdik a nászukat. A harcsák is ezt teszik, követik a táplálékukat adó keszegféléket a sekélyebb vizekbe. Március közepétől /időjárás függő/elkezdenek szó szerint zabálni, ilyenkor agresszíven táplálkoznak még a nagyok is. Ez idő tájt szívesen felkeresik a befolyók környékét, sőt tanyát is vernek ott, mivel a víz mindig szállít számukra könnyedén hozzáférhető táplálékot. A tavaszi áradások pedig szó szerint mágnesként vonzzák őket a befolyók, zsilipek környékére. Április a legjobb hónap számomra, ilyenkor javában tart még az agresszív táplálkozás, a harcsáim javát ilyenkor fogom meg. Nem ritka a 4-5 harcsakapás egy éjjel, de volt rá példa hogy 11 db-ot fogtam egy éjszaka, 15-45kg között. Ebben az időszakban zajlik a bodorkák ívása, ami pár napig tart, ekkor akár tömegesen is megjelenhetnek kivenni részüket a csemegéből. Ezt az időszakot mindig figyelem, amint elkezdődik, végig horgászom, ha tehetem. Ilyenkor eredményes módszer lehet az úsztatás, stupek, bója, különböző szakítós felszíni módszerek élő csalihallal. Ha ez a fő táplálék, a puhatestű csalik iránt közömbösek tapasztalatom szerint. Persze ez nem azt jelenti, hogy azokkal nem fogható, ha megtalálja, felveszi valószínűleg, de egy csobogó csalihal sokkal figyelemfelkeltőbb, mint a pl. gilisztacsokor.
Sz.I.:Miből áll ilyenkor a szerelésed?
Sz.J.:Legfőbbként bóján horgászom, ez egyszerű, van a bója alján lévő súly, majd zsineg, és következik a test, majd újabb zsineg, aminek a végén egy klip található, ami kapásnál leold. Felszerelés: egyszerű főzsinóron egy 300-400gr-os úszó alatta 1cm-es gumigyöngy 3db, majd 200gr-os ólom, megint gyöngy, 80-100kg karabíneres forgó. Ebbe akasztom az előkét, amit magam kötök 130 mono, vagy 100-as fonott, erre kerül a horog 1-1-es vagy 2db 1-es illetve 1db 1-es+1db 3-as. Az 1-es horgok 8/0-10/0 méretűek a hármas pedig 4/0-6/0. Owner, vagy VMC, de sok jó horog van még. A főzsinór mindig fonott 0,50-0,89-ig de az ideális a 0,65 -100kg ezért arra van szükség, mert lehet számítani közel 100-as harcsákra is, ahol pecázom. Meg hát sokat számít, ki hogy fáraszt, én bevágás után egyből full fékkel, erőből teszem - nincs eresztés semmi-,ide kell az erős bot, megbízható erős orsó, zsinór, horog. Szakító: ezt is használom gyakran, ilyenkor csak a forgó, és az előkötött előke van a főzsinóron. A forgóba belekötök 0,20-0,25-ös monot és azt kikötöm a szemközti stéglábra, benyúló faágra, nádfalra stb. majd belerakom a botot a bottartóba és megfeszítem a zsinórt,a csalihal a felszínen fog veretni, ha elkapja a harcsa, a mono szakad. UI: A bot hegye mindegyik estben az ég felé néz.
Sz.I.:Én a 3,9-es 3,5 lbs bojlis botjaimmal szándékozom harcsázni, de szerintem arra sok a 100kg szakító. Hány métert tekersz fel az erős fonottból? Egyben több százat, vagy elég, ha 100-130 m van rajta?
Sz.J.:Lehet azzal is, csak nem mindegy, milyen terepen horgászol, akadók közt, vagy annak környékén halott ügy. Nem tudsz vele nagyot húzni, és nem te irányítasz, hanem a harcsa. Arra nem is szabad túl erős fonottat rakni! Nekem 0,60-ból 250m fér átlagosan fel az orsóimra, de a Rhinora 450m 0,60-as. Kell a 250m mert van úgy, hogy messze bójázok, 100-150m-re, és mire odaérek a bothoz hamar lepereg a maradék, ha nem figyelek. Partról ami nagyon bevált nekem, az a Sanger Uni Cat Boja botja, (3,4m 200-500gr) iszonyatosan erős! Egy 3,5 lbs bottal egy 50 kg körülit 15 percig minimum fárasztasz, de lehet, hogy tovább.
Én nem szeretek sokáig fárasztani, 100-150m-ről 5 max 10 perc, de az is ritka. Tiszta erőből fárasztok, orsó fékek behúzva teljesen, aztán tépés. Itt én irányítok, nem a harcsa. De ehhez erős bot, orsó kell, meg persze minden kellék. Ha bojlis botodra erős fonottat raksz, biztos eltörik. Meg a stupek behúzást is felejtsd el, azzal nem lehet 200-250gr-os ólmokat bedobni. Hát elvileg elég a 130m zsinór, de ha tudom, hogy várható harcsák közt nem ritkák az 50+-osak, akkor raknék rá inkább még. Barátomnak volt egy 3,9m Surf botja 5lbs azon egy Fin Nor Offshore 950 az tele 0,50-72kg fonottal. Befigyelt neki egy 60-as harcsa ki is fárasztotta, ám a partnál még egyszer megindult neki, ekkor behúzta a féket, és a botja kettétört azonnal. Ha ezt az én botommal teszi semmi gond, szóval vigyázni kell a szerelék összeállításánál, mert ha egy eleme nem megfelelően van méretezve, akkor valami törik, szakad. Azt még hozzáteszem, az ilyen 5perc körüli fárasztási idők alatt annyi erőt, energiát veszítesz, hogy utána kezed-lábad remeg, de ebben ez a szép, a harc szemtől szemben. Pergetés az más műfaj megint, itt 0,20-0,25 Berkley fonottat használok 50-200gr bot 4000-es orsót. Itt ugye jóval tovább tart a fárasztás, a finomabb szerelék miatt akár 1 óra is lehet. Itt nem dobod be minden erőd, és eleinte nem te irányítasz, hanem ő. Amire mindig figyelni kell, az a horog, kiemelés előtt mindig meg kell győződni róla, hol akadt, esetleg nem lóg-e a másik horog mellette, nehogy belenyúlj, nagyon sok ilyen súlyos balesetet láttam, sajnos.
Sz.I.:Mesélj, milyen tavaszi sztorik estek veled! Merre harcsázol legszívesebben itthon?
Sz.J.:Amint mondtam, az április a kedvenc hónapom, átlagosan úgy 50 db harcsát fogok évente (30-80kg között), a kisebbeket nem igen tartom számon, de szerencsére el is kerülnek. Mondjuk, tavaly megtaláltak, mert elég sok 10-25kg közötti lett telepítve a tóba. Pér a kedvenc helyem a tavak közül, ide sokat járok, de a Duna, Rába, Rábca is eredményes szokott lenni. Ismerem ezt a tavat, mint a tenyeremet, sokszor láttam leeresztve, és tisztába vagyok vele, mekkora harcsák vannak benne. Hát, lehet nem ide illő sztori, de elmondom: lementem bójáról harcsázni 2 bottal, amiket egymástól kb. 100m távolságra raktam. Jött két kedves osztrák ismerősöm pontyozni, megkérdezték, beülhetnek-e a 2 bójám közé bojlizni 1-2 órára, mert csak ennyi idejük van. Gondoltam, miért ne, addig is tudunk beszélgetni. Egy óra elteltével a száraz kukoricával csalizott botjuk elszólta magát, a bevágás és aztán az 5 órás fárasztás után a horgon egy 242cm 85kg-s harcsa volt. Felváltva fárasztották, a harc végére az orsó is megadta magát, hiába volt Shimano Big Baitrunner. Én meg nem tudtam eldönteni, sírjak, vagy nevesek kínomban : (
Egy másik: Kedves barátom mindig nyaggat, vigyem el harcsázni. Tudni kell róla, 5kg-os pontynál nem fogott nagyobb halat. Gergőnek hívják 168 cm 130 kg! Na, mondom, gyere, megyünk, összeszedte a cókmókját és elindultunk. Behúztam a szerelékeket, aztán ő elővette táskáját azzal, hogy éhes. Megevett egy tábla szalonnát, meg egy pár kolbászt aztán elbólintott. 10 óra körül járhatott, amikor a kis csilingelő a bot végén megszólalt. Odafutottam, nézem, na mondom, ez csak a csalihal. Ahogy ezt kimondtam magamban, a bot karikába hajlott, a kapásjelző felsírt, a zsinór csak úgy futott az orsóról. Bevágtam, kitekertem a stégig, közben ébresztettem Gergőt. Itt a harcsád, átadtam a botot neki, de ugye én behúzom a féket teljesen. Lehajoltam a stégen hogy felhúzzam, erre megindult a Gergővel együtt, csak arra lettem figyelmes, hogy a Gergő már a vízben van : ) Hamar leugrottam, átvettem a botot, aztán kiemeltem a halat. Az ő keze úgy megrándult, hogy egy hétig fájt neki, még azóta nem akart harcsára horgászni... Beszélgettem vele később, azt mondta, álmában sem gondolta volna, hogy ilyen erő van bennük, és ez csak egy 185cm-s, 45kg példány volt.(PÉR horgásztó)
Sz.I.:Emlékszem, Füreden az NDK-s "vízisíelők" is így indultak... fejjel előre : ))
Sz.J.:De Koroncói is hasonló, ott tavaly 2db 100 felettit fogtak, 110 kg, ill. 121 kg 260 cm.
Sz.I.:Az szép, már vágósúly, malacban is.
Sz.J.:Csalihalakat csak nagyokat használok,ismerőseim meg is vannak rökönyödve, amikor látnak pecázni, ha nem tudok csalihalat fogni akkor még a 2 kg-os pontyot is felteszem, és fogtam is vele! Átlagban amiket használok, azok 40dkg-1kg között vannak.
Sz.I.:Hogyan kötöd ki az éjjel fogott halat, ha nem akarsz neki sérülést okozni? (pl. ha a reggeli fotózás után el fogod engedni)
Sz.J.:Már sosem kötöm ki! Fotó után megy vissza. Versenyen fordulhat ilyen csak elő, akkor egy zsinórt bevezetek a kopoltyú két oldaláról és kész, a fején lesz egy hurok.
Sz.I.:Ok, vagyis ez nagyjából azt is jelenti, hogy ha kikötöm, sérül, akármilyen óvatos is vagyok, igaz?
Sz.J.:Csak sérülten viszem haza, ami nem tud elmenni ritka, de van olyan is. Benyeli a horgot torokra, vagy volt, hogy a stressztől, egy óráig úsztattam, de semmi. Ha nem kell, és nem sérült, enged vissza azonnal!
Sz.I.:Így fogunk tenni, most már csak meg kellene fogni...
Sz.J.:Így van. Amit esetleg megeszel, vidd, a többit, főként a nagyokat engedd el, hátha megfogod újra, vagy akár a fiad! A horgokra meg mindig figyelj! Egyszer egy 18 körüli fiú életét mentettem meg e miatt, majdnem meghalt! Én, amikor bójázok, vagy csónakkal húzom be a stupekot, mindig körüljárom a tavat, és szándékosan felverem őket, a felvert harcsák 90%-a visszatér oda, jó párat megfogtam így.
Sz.I.:Tapasztalataid szerint mennyire kell melegednie a víznek, hogy feléledjenek?
Sz.J.:10 fok, csak a március-április csalóka, nappal ugyan 18 fok, de éjjel akár mínuszok, ez nekünk kellemetlen, bár ki lehet bírni, nyáron meg a szúnyogok hada miatt nehéz.
Sz.I.:Csupa osztrák jár a 'tavadon', most nézem!
Sz.J.:Ja, engem már nem engednek jó ideje feltölteni képet, csak azért mert vagy 50-et felraktam, aztán mondták, most már ne,inkább más is hadd!
Sz.I.:Műcsalizol is, pergetsz? Ha jól értem, most tavasszal élőhalazol, és majd utána indulsz műcsalival keresni a harcsát?
Sz.J.:Szinte mindig élő hallal horgászom. Tavasztól őszig ha csak pergetek, nem bójázok, olyankor én keresem a harcsát, élőhalnál neki kell megtalálnia. Ha csak pergetni megyek, akkor be a csónakba, aztán keresgélem őket, nem évszakfüggő.
Sz.I.:Ok, a pergetésről majd később beszéljünk, jó? Az egy következő gigantikus téma. Mesélj felszerelésekről, ezekről pl. mi a véleményed? Cormoran Seacor 390, multiorsó integrált Line counter mélységmérővel, 3 acél golyóscsapágy, egy tömbből készül... stb.
Sz.J.:Gyenge.
Sz.I.:A bot, vagy mindkettő? És ezek? Cormoran-seacor-fjord-boat-11536, ebben meg az a zsinórvezetős spicc az érdekes, cormoran-giga-fighter-interline-fjord-boat-11512, ilyesmivel találkoztál már?
Sz.J.:Találkoztam, persze, de nekem ezek a botok rövidek és nem jönnek be.
Sz.I.:A görgős spiccről mi a véleményed?
Sz.J.:Nekem nem kéne semmi pézért, volt Dam San fisher görgős, csak a gond volt vele, szétnyílt a görgő is. A hagyományos sic gyűrűnél nem kell jobb, ahol van hibalehetőség, az nem jó, ha harcsázol! Ami meg jó, mert van olyan is, az nem 15-20e hanem 100.000 fölött kerül. A zsinórt is megeszi lassan, ha beázik a görgő. Minél egyszerűbb legyen, nem kell a szép külsőre adni, az sokszor megtévesztő, és így lesz az olcsóból drágább. Egyszerű, erős, megbízható legyen, ennyi. A gagyi mindig gagyi marad, csak a gondok jönnek. 30.000 ft-ért nagyon jó botot lehet venni, akár újan, vagy használtan, az egy életre szól. Shimano Technium 3m 50-80lbs 3 részes, a bolti ára 85000ft, a vaterán 17000ft vettem meg anno. Biorost-szállal erősítve eltörhetetlen bot, ezzel azt akartam mondani, hogy lehet olcsón is jó botot venni! Ez pl. nem egy csúcs a Shimanonál, de ezzel bátran oda állhatsz bármilyen harcsa elé.
Sz.I.: Ez a lényeg, szerzek tehát rá egy erős multit, 60-as fonottat, 300 métert.
Sz.I.: Közben néztem botokat, ehhez mit szólsz? Banax SI SALT WATER 7000P, rendkívül masszív, nehéz terepre készült strapabíró orsó.
Sz.J.:Van nekem is 2db,se rosszat se jót nem tudok mondani mivel még egyikkel sem fogtam. Közben eltelt pár hét, és itt folytattuk:
Sz.I.:És, indul már a harcsa?
Sz.J.:A harcsa eszik már jó ideje!Kevés az időm sajnos, de 4db van már, 30-45kg köztiek. Mind felszínen jött dévérre, illetve bodorkára. Egyik kedves facebookos barátom eljött pecázni. Hajnali 1/4 6kor kapás, bevágás, szépen visszarúgott, aztán megindult, majd a 50-es/70kg/fonott elszakadt, ő meg lehuppant, ilyet még én se láttam. Ez a nagy valószínűséggel a 3 számjegyből állók társaságába tartozott!
Sz.I.:Milyen módszerre jöttek?
Sz.J.:Stupekre.
Sz.I.:Az csak egyféle, vagy vannak variációi?
Sz.J.:Vannak variációk de én csak sima 150 cm-s bergmannt használtam, 130 cm előkével, saját készítésűt természetesen, nem boltit. A bolti megbízhatatlan, csak összevágják, aztán 3500 ft. Az első jobb harcsánál meg annyi neki. 1000ft-ból olyat lehet készíteni, ami az életben nem megy szét, erős, strapabíró zsinórral, forgókkal. Néha ez is hiába, bakker, tegnap éjjel elment álmaim harcsája. Lementem a Mosoni Dunára a haverommal, ő kuttyogatott, én irányítottam a ladikot. Egy kövezéses szakaszra értünk, mondtam neki, én a part közelében próbálnám inkább, mert ott is 4 m-es víz van. Odairányítottam a ladikot, csorogtunk vagy 100 métert, és egyszer csak iszonyatos erővel érkezett a kapás. A bot majdnem kirepült a ladikból, az volt a szerencsém, hogy a nyele a combom alatt volt, bevágtam, aztán abban a pillanatban megindult a Duna közepére, de mint egy gőzmozdony. Na, mondom, ennek így nem lesz jó vége, a féket behúztam fullra, a botnak, zsinórnak orsónak bírnia kell, így is tettem, de meg sem érezte. Szó szerint értsd, a Fin Nor Offshore 950 szabályosan sírt! A zsinór pedig lassan-lassan fogyott, teljesen befékezett állapotban folyamatosan húzta a zsinórt. A kezdeti adrenalin szintem kezdett csökkenni, ezzel egy időben a kezeim is sajogni kezdtek, ilyen érzés még sosem öntött el,a lábaim, kezeim remegtek a fáradtságtól. Akkor lettem hirtelen figyelmes arra, hogy a 100 méterre hátunk mögött hagyott hajózási jelzőbójánál járunk, azaz kettőnket 100m-re felvitt folyással szemben a parttól! Mindez kb. 20-25 perc alatt zajlott le, már úgy voltam vele, még 5 percig legalább bírjam ki, aztán meglesz, feljön, és onnantól nyert ügyem van, de ez sajnos nem így alakult. Egy gyors irányváltást követően kiakadt a horog a szájából. Az eltelt 20-25 perces fárasztás alatt semmit nem csökkent az ellenállása, úgy hogy még saccolni sem merek, mekkora lehetett. A zsinór 0,60-90,6kg jól vizsgázott!
Sz.I.:Aztakutyamindenit, de kár, megnéztelek volna a címlapon.
Sz.J.:Az ám ,de előbb utóbb megfogom!Az "A" akciós bot "C" akciós lett, úgy karikába hajlott. A bot, gyűrűk is recsegtek, az orsó meg olyan hangokat adott..., na, mondom, itt a vége. Most is izomlázam van,a botot meg ahova betámasztottam, az ágyékom kék-lila. Ez, ha pergetve jött volna, kb. 2 perc alatt elvitt volna mindent. Itt még durva pergetés is UL lett volna. Szóval a Mosoni Duna is rejteget meglepetést.
Sz.I.:Mivel csaliztál?
Sz.J.:Tenyeres bodorkával. Ha fel tudtam volna húzni egyszer, de nem, pedig 15-20kg fékereje van a Fin Nornak és vitte, mint a szél. Nyugtatgatom magam, hogy nem én ... el, lehet mellévágott, és kívülről akadt, nem tudom. Sok harcsát fogtam, de ilyennel még nem találkoztam, pedig hoztam vissza 150 m-ről is 80 kg körülit. Akkor elaludtam, zsinór meg lefutott, maradt 50m kb., csónakkal lámpa nélkül azt se tudtam hol vagyok. Nem tudtam beemelni, úgy fújt a szél, majdnem felborultam. Ráfogtam, kihúztam magammal a partig, aztán telefonáltam: gyertek!
Sz.I.:Betegek ezek a horgászok...
Sz.J.:De jó betegség, ha tehetném, mindig táppénzen lennék! Csak addig ne haljak meg, amíg egy 100-ast nem fogok,a többi meg kiforrja magát, csak egyre öregebb leszek és gyengébb, nem lenne épp jó 65 évesen fogni. Eddig is tiszteltem őket, de most meg főleg!
Sz.I.:Jobban belegondolva megdőlni látszik az elmélet, mi szerint nagy csali, nagy hal, hiszen ezt a bengát egy mindösszesen tenyérnyi bodorkával akasztottad...
Sz.J.:Én pedig azt vallom nagy csali, nagy hal, de megtámad mindent, ami elé kerül! Ha 2 kg-os csalihal lett volna, azt is éppen úgy elkapta volna.
Sz.I.:Tudom, ezért írtam, gyanús volt a tenyérnyi : D
Sz.J.:Nem volt más.
Sz.I.:Mit szólnának a fagyasztott halhoz? Az még engedi is a levét ilyen meleg vízben.
Sz.J.:Felénk sokan próbálkoznak hasonló csalikkal, de nem mennek, az élő ficánkoló csalihalnál nincs jobb. A Pón megy, itt nem, tán mert oda messziről mennek, és otthonról készülnek a csalival, hogy ne kelljen tökölni. Mindenhol más és más a szokás.
Sz.I.:Mesélj arról, hogyan lettél horgász, miként vezetett az utad a nagy harcsákhoz!
Sz.J.:8-évesen kezdtem a pecát a papám jóvoltából, mivel az egyik egyesületnél dolgozott. Adott volt a vízpart közelsége, a Mosoni Duna lakhelyemtől 5 km-re volt, és de emellett rengeteg ér, holtág, egyesületi víz, tavak, folyók (Rába, Rábca) volt a közelben. A kis és nagy Duna összefolyása tőlünk 10km volt. A rablóhalas peca mindig is vonzott ezt az egyesületi vízen kezdtem el űzni, először talán 9 évesen fogtam sorban a csukákat, balinokat, süllőket, már akkor saját módszereket próbálgattam, nem a hagyományost. Saját vizünkben rengeteg volt a rablóhal, a balin, csuka számolhatatlan mennyiségben, pár nagyobbat elcsíptem. Aztán valahogy egy szép napon a balinozó szerkómat leszedte a felszínről egy szép 15 kg-os harcsa, utána minden megváltozott csak azt akartam fogni. Több ízben próbálkoztam a papámmal éjjel, és eredménye is lett, fogtam pár szépet. A helyi horgászok csak csodálkoztak, mert ők csak a pontyot ismerték szinte, számukra csak a fenekezés létezett. Aztán a Dunát is szépen lassan kisajátítottam, rengeteget bicikliztem, volt hogy napi 3x is letekertem, és itt rengeteg kölyök harcsát fogtam volt hogy napi 40-50db-ot 20cm-80cm között. Szerintem sokan nem fogtak annyi keszeget. mint én harcsát abban az időben. 9-10 évesen már átúsztam a mosoni Dunát több ízben, mivel a jó "iszapgiliszta" csali csak ott volt fellelhető, aztán szép lassan rájöttem, hogy így csak az apraját tudom megfogni, mert sok van belőlük, és jóval előbb megtalálják, mint a nagyok. Jöttek a trükkök, praktikák, más szerelék, élő csalihal, aztán szépen lassan lekoptak a kisebbek, és jöttek a nagyok. Ha jól emlékszem, 13 évesen 26kg volt a legnagyobb, de rengeteg 10-20kg köztit megfogtam, és persze sok el is ment. Fonott zsinór akkor nem igen volt. Talán 18-19 éves lehettem, amikor megfogtam az első 40 feletti harcsámat, ezt is a Duna adta úsztatva a kövezés szélében. Aztán telt múlt az idő, a harcsák jöttek-mentek, közben megismertem egy tógazdát, akinél sok kapitális harcsa élt, onnan kezdve jöttek a szebbnél szebbek. Ott éves szinten kb. 50 db-ot fogtam éveken át, 4-5 db 2m felettit évente, de többi sem maradt le sokkal tőlük. Ekkorra az emberben teljes mértékben kiéleződnek a dolgok, tudja mit miért csinál, felismeri a harcsa rablást, fordulást, bármilyen kis jelet érzékel, keresi-kutatja őket. Nem csak csinál valamit, hanem ösztönösen cselekszik, ismeri az adott hely minden zegét-zugát, hol az a hely, amit mindig előszeretettel megkeresnek a harcsák, figyelek minden apró dologra. Ami a kívülállónak nem jelent semmit, az nekem hasznos információ. Szóval idővel ez mind beléd ivódik, olyan dolgokat veszel észre, ami valóban apróság, de árulkodó jel. Pl: tegnap még nem volt megeresztve a zsilip, ma ontja magából a vizet. Ez sok embernek nem mond semmit, folyik a zsilip, mi van akkor? Nekem annál inkább, tudom, hogy a friss víz hozza magával a kaját is, ami vonzza a kisebb és a nagyobb testű halakat és a harcsákat is. De rengeteg kis jelentéktelen dolog árulkodik róluk, vagy az élőhelyük környékéről. Sok mindenből tevődik össze a siker, ilyen pl. a szándékosan felvert harcsák megfogása. Ilyenkor végigjárom a vizet, szándékosan zajt keltek, persze csak akkorát, hogy őket zavarja, kiugorjanak. Ezeknek a felvert harcsáknak a 90%-a nem megy messze, egyszer kiugranak, majd megállnak. Ez olyan 5-10 m szokott lenni, ekkor jó eséllyel megfoghatók, ha elsőre nem is de a második, harmadik dobásra agresszívan megtámadja a csalit, ilyenkor akár döglött hal is lehet a csali, a lényeg, hogy szinte végigcincálom a fenék közelben, ahol megállt. Tudom, hogy hol van, csak kapásra kell bírni, ha jól van mozgatva a csali, könyörtelenül megtámadja. Ha csak rádobsz, és várod a kapást, az kevés, tovább fog állni idővel, ingerelni kell. Ez a wobblerekre is igaz, sokat megfogtam így, hogy felvertem és a második dobásra már rá is nyúlt. Ilyenkor az agresszív veretésűek a nyerőek. Igazából, ha jól ismered a vizet, és napi szinten lent vagy, nem is kell, hogy pecázz, akkor is szembetűnőek a változások számodra, könnyedén kiszúrhatóak a tartóhelyek, amiket nem csak a természet alakított, hanem maguk a halak is. A tavasszal a nagyobb harcsák előszeretettel portyáznak egész éjjel, ilyenkor nagy területeket bejárhatnak Ezt több ízben igazolták, volt rá példa, hogy a tó egyik sarkán fogtam egy 201 cm-est éjjel 1/2 10-kor (jellegzetes ismertetőjegyei voltak bal bajsza sokkal kisebb volt, mint a jobb, a melluszonya hiányzott) ezt a harcsát reggel 5-kor megfogták a tó másik végében, 500 méterre oda. Ezt a harcsát egy stég lábánál fogtam meg szakító zsineggel. Ami arra ösztökélt, hogy oda kössem a cuccot, az az volt, hogy a stég végénél a partnál volt egy pandal, ami kb. egy méterre benyúlt a part alá, és 4m hosszan elnyúlt, körülötte pedig nyüzsgött a kishal. A kisebb halak, előszeretettel nyüzsögnek a harcsák körül semmibe véve őket, vagy talán így védekeznek a többi ragadozó elől a nagy mögé bújva. Tavasszal akárki akármit mond, szó szerint zabálnak, nincs, vagy nagyon kevés az óvatos kapás, agresszíven támadják a felkínált csalihalat, későbbiekben ez változhat. Ilyenkor aztán kell a masszív bot, és az orsó is jó kell legyen! Meg a horog, forgó! Én most szereztem egy Shimano Beast Master 300H 20-50gr-ost pergetni, jó lesz a gyereknek, ezzel a kisebb harcsákkal is jól lehet küzdeni, csukázni is jó lesz.
Sz.I.: Sűrűn horgásztok a gyerekeiddel?
Sz.J.: Mindig jönnek velem, én szunditok, ők meg figyelnek, a kisebbik fogott 15kg amurt is teljesen egyedül, csak szákoltam neki.
Sz.I.: Így kell felnőni!
Sz.J.:Ja, süllőzött 5cm-s razborával, erre elkapta neki egy 10-es nyurga. Itt legalább megnyugszanak, sütünk főzünk, elbeszégetünk, megfizethetetlen az élmény. Sok pecás nem tudja megkülönböztetni a rablást a pontyugrástól, ők ne félj, egyből mondják, hallottad apu, ez harcsa volt!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://totum.blog.hu/api/trackback/id/tr215055351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása