HTML doboz

Leírás

Why do you love fishing? Because its there. Same reason you do. Get away from the old lady. Because it loves me! I don't "like" it. It's part of me and who I am. I't like explaining why I like my right arm. Főleg pergető horgászatról adom közre saját írásaimat.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Horgászati észosztó egyéb elmebetegeknek.

2013.02.19. 10:04 szimix

Van az a casting dolog... Györke Zoltán osztja

Címkék: blog érdekes fotó horgász kritika élet kultúra humor magyarország tudomány gondolat írás kérdés harcsa csuka élmény víz folyó part barát érzés boldog fogás feka balin felel sügér fekete sügér perget

Székely Imre (Sz.I.) Szia, nagyjából utolértem magam, és szeretnék egy kicsit tőled is kérdezgetni,lehet? Mikor?

Györke Zoltán (Zéé) Szeva! Kérdezhetsz bármikor.

gyork_zol_1.jpg

Sz.I. Most bármikor van [:)] Szóval....kezdjük talán azzal, hogy mit is csinálsz, miféle terhét viseled a horgászatnak?

Zéé A műcsalis horgászat amit már szinte kizárólagosan űzök, már 9 éve. [:)]

Sz.I. Remek, meg is érkeztünk!A műcsalin belül mi a fő csapásirány?

Zéé Attól függ, mikor, hol, és mire horgászom.

Sz.I. Akkor szűkítsük szezonra, arra, ami most van-jön!

Zéé Mivel ilyenkor pont tilalom van süllőre, csukára, balinra, ezért ilyenkor fekete sügérezni járok. Hozzáteszem ez a kedvenc halam, és erre a fajra horgászom a legtöbbet.

Sz.I. Miért a feka a kedvenc horgászhalad?

Zéé Mert kiismerhetetlen, rafinált, különösen a nagyobbak. Iszonyat mód küzd, bevet mindent, h szabaduljon. [:)] 9 éve üldözöm őket, de még mindig tudnak meglepetéseket okozni.

Sz.I. Egyáltalán, mióta pecázol, és milyen apropóból jutottál el a fekáig?

Zéé Zoltán Nem kezdtem túl korán, bár egész kisgyerek korom óta vonzottak a halak. Akváriumom volt mióta az eszem tudom. Eleinte alap guppik meg ilyenek. Aztán sügérfélék. Zebrasávos sügér, Kék Akara, Márványsügér, Apistogramma Ramirezi. Ezeket tenyésztettem is. Utána tartottam hidegvízi halakat. Süllőt, márnát, csukát, stb.. Dolgoztam nyaranta Zsilinszky (ő írta az alapműnek számító Akvarisztika című könyvet) akvarista üzletében is a Bocskai úton. Aztán 14 éves koromban egyszer keresztapám elvitt magával a Kis-Dunára mert snecit akart fogni a másnapi süllőzéshez. Egyszer csak megkérdezte, hogy kipróbálom-e. Vissza se akartam adni a botot neki. Mondhatni szakadékba lökött. Innen nem volt megállás. Vizsga, engedély, peca. [:D] Végigjártam azt a bizonyos szamárlétrát. Finomszerelék, versenyzés, élőhalas csukázás, süllőzés. Aztán jött pergetés. Úgy kezdtem "ahogy illik". Körforgóval csukáztam, balinoztam. Aztán jöttek a wobblerek, felszíni csalik. Ahogy fejlődtem, úgy finomítottam a felszerelésemen. Egész UL-ig. Miután úgy éreztem, hogy ebben nincs tovább, váltottam a castingra. Immár 4 és fél éve kizárólag ezt a módszert űzöm.[:)] A fekuszokkal egy véletlen folytán futottam össze. Nem is tudtam, h élnek abban a tóban... Az első találkozás alkalmával rabul ejtettek. Utána 7 évig mondhatom, hogy nem is horgásztam másra. [:)]

Sz.I. Beteg, beteg, beteg... :)))) Komolyan jó látni, a sok sorstárs ápoltat.

Zéé :DDD Az UL peca akkor vált érdektelenné miután a Dunán megfogtam egy olyan 5ös harcsát egy 0-10 grammos bottal. [:)] Véleményem szerint ez a harcsa volt a maximum amit UL-el meg lehetett fogni. Utána már az 1-2-3 kilós balinok, csukák már nem nyújtottak akkora élményt. Jó volt megfogni őket, de kellett valami új, ami kihívás, és amiben fejlődhetek. Így jött a casting.

Sz.I. A castinggal ennél nagyobbakat is ki lehet cibálni?

Zéé Hát.... Körülményektől függ. Meg halfajtól. De sose a halak mérete izgatott. A casting pecának sem az a lényege, hogy én hű de hatalmas halakat fogdossak. Hanem az, hogy hihetetlen gyors, pontos és kényelmes peca. Épp nemrég fogott haver 25 grammos bottal egy 6,5-es csukát. 25 percig fárasztotta, olyan helyen ahol nem volt akadó... Ha csak egy faág van a vízben, véged.

Sz.I. Láttam egy képeden egy érdekes jigfejet, mi az??

Zéé Ez kérlekszépen egy Deps Swimming Jighead. Sz.I. Csak a sügérre használod? A víz melyik rétegében jár a leghasznosabban?

Zéé Bár egy éve ott figyelnek a dobozomban, a legutóbbi 2 nap kezdtem el használni őket. A fenékről emelgetve, pöcögtetve átütő sikert aratott! Akasztottam vele már csukát is, ami sajnos meglépett, és fogtam vele süllőt.

Sz.I. Ejha, miért vártál eddig?

Zéé Igazából nem tudom.... van úgy az ember, h vesz valamit amiben lát fantáziát, aztán megfeledkezik róla....

Sz.I. A zsinór fluorkarbon?

Zéé Így van. Szinte kizárólag ezt használom.

Sz.I. Mi a felszerelésed a sügerezéshez?

Zéé A felszerelésem egy Team Daiwa Zillion casting botból és egy Team Daiwa Zillion Type-R multiorsóból áll, rajta 30-as fluorocarbon zsinór, de ezt nem csak sügérezéshez használom, hanem mindenre [:)] Általánosságban elmondhatom, hogy én szakaszosan húzom a csalikat. Gumihalat, texas riget, twisztert pöcögtetve, kisebb nagyobb emelésekkel tarkítva. A wobblereket "twitch"elve, jerkelve. A halat mindig ott keresem, ahol az életviteléből adódóan előfordulhat. [:)] 5, talán 6 féle dobási stílust alkalmazok a meghorgászni kívánt helynek, illetve a terepviszonyoknak megfelelően.

Sz.I. Ugyanazt a botot használod mindenre? Milyen súllyal kb. milyen messze tudsz így eldobni, és ugyanazt a csalit miért NEM felkapókaros orsóról dobsz, és melyikkel dobsz hosszabbat, pontosabban? A feketesügeret, csapót, melyiket hol keresed márciusban-áprilisben? Hol horgászol rájuk?

Zéé Egészen pontosan a Zillion 631MFB 1/8-5/8 unciás (3,5-17,5 grammos) a pálca, ezt a felszerelést használom általánosan, Dunán balinozni, süllőzni, a bot 190 centis, teljesen egyrészes.

Sz.I. Ez tetszik, bár drága, viszont univerzális.

Zéé Valóban nem olcsó bot, de megéri az árát. A sügérfélék, ideértve a süllőt, kősüllőt is előszeretettel tartózkodnak akadós helyen. Pl bedőlt fák, nádtorzsák, kőszórások környékén, itt találnak búvóhelyet. A feketesügér pedig előszeretettel "mutogatja" magát, főleg nyáron kijönnek a partszélébe, vagy a nyílt vízen felszín alatt úszkálnak, mint pl. a balin. Most kb. 40 méterre kellett dobni, és onnan játszani kifelé a csalival.

Sz.I. Jól gondolom, hogy feketesügeres víz nincs sok az országban?

Zéé Nincs túl sok valóban, de hála az égnek egyre elterjedtebb. Ez az egyetlen olyan faunaidegen halfaj, ami teljesen beépült a táplálékláncba. Szeretek csapózni is, csak nálunk az a gond, hogy mivel nem áll semmiféle védelem alatt, ezért a kisebbeket is elviszik a macskának.... Szerencsétlen igen lassan nő, ezért ilyen csenevész nálunk az állománya. Véleményem szerint a csapónak is kellene adni méretkorlátot, mondjuk 30 centit, az összes többi ragadozónak felemelni minimum 10 centivel (a süllőnek hússzal!!) a korlátját, és be kellene vezetni egy felső mérethatárt is. Pár év alatt szerintem igen jókat horgászhatnánk szép nagy halakra. [:)] Általában azért telepítik a feketesügereket, mert ez az egyetlen faj ami megeszi a törpeharcsát. Leginkább a fiatal 1-2 centis ivadékot, úgymond kieszik a törpe utánpótlást. A másik fele pedig az, hogy Ő is ugyanúgy táplálék a nagyobb ragadozóknak, tehát neki van természetes ellensége, nem úgy mint az amurnak, busának... Ezért épül be teljesen, anélkül, hogy komolyabb konkurenciát jelentene a többi ragadozónak. A csapó az egyetlen aminek komoly konkurense lehet.

Sz.I. Óóóóó, ez jó! Akkor miért nem telepítik minden használhatatlan törpés tóba??!!

Zéé Telepítik, ne aggódj! Szép lassan. Amúgy gondolom azért, mert nem fognak a pontycentrikus tógazdák egy relatív drága halat telepíteni (350Ft/db nettó)... Másik kérdésed volt, hogy milyen messzire tudok dobni multival? Egy 10 grammos wobbler 40 méter pl. [:)]

Sz.I. Az is kérdés, igen, de főleg az a kérdés, mi az értelme a váltásnak erre az orsó típusra?

Zéé Addig minimum dobok, ameddig te a spinning motyóval. És hogy miért használok multit? Nos, masszívabb szerkezet, nem csavarja a zsinórt, kényelmesebb a fogása, és gyorsabb pontosabb horgászatot tesz lehetővé, amellett, hogy igen könnyű a felszerelés.

Sz.I. Pontosabban dobsz vele? Mi lehet ennek az oka?

Zéé A rövid gerinces bot, és a lineáris zsinórlefutás szerintem. A peremfutóról körbe körbe csapódik a keverőgyűrűn a zsinór, távolabb fut a blanktól a gyűrűsor pl. Ráadásul sokkal kompaktabb, masszívabb szerkezetek. Az egyik barátom a Pón, ezzel az orsóval 2 db 40-es harcsát vett ki... Hol bírná ki ezt a terhelést egy akármilyen peremfutós orsó?? (3000es peremfutós)

Sz.I. Kibírja... ja az nem. Nagy fém harcsás, az bírná, vagy egy tengeri multi.

Zéé Pedig méretben, zsinórkapacitásban ugyanaz a kategória, viszont azoktól 2 óra alatt elkopik a porc a válladban, könyöködben....

Sz.I. Ok, én eleve is meg vagyok győzve, így könnyű. Csapót ... hol keresed márciusban? Hol horgászol rájuk? Milyen csalikat használsz?

Zéé Márciusban is keresem az akadókat, töréseket, illetve ahol apró halat látok a part közelében, szinte biztos, hogy ott ólálkodnak a közelükben a sügérek. Azt szoktam mondani, h ahol a zebra, ott az oroszlán... Mindig valamilyen víz alatti tereptárgy közelében vannak, öblökben, tavakon bedőlt fák, csónakok, bokrok, hínárcsomók környékén, a Dunán pl. a kövezések tövében.

Sz.I. Drop-shottal sügereztem, és a végén már annyira le kellett lassítanom a betekerést, hogy inkább csak bedobtam, és feszegettem egy helyben, míg rá nem ütögettek (a 80 cm-s velencei-tóban).

Zéé Azt úgy is kell! Nem kell tekerni. Néha arrébb kell emelni az ólmot, és feszes zsinóron megrázogatni a csalit, anélkül, hogy az ólom elmozdulna. 2-3 rázogatás, aztán 30-40 centit arrébb rakni az ólmot, megrázogatni és így tovább. A csalik 5-7 centis drop-shot gumik, pin tailek, cross tailek, V-tailek, erről sok infót találsz a neten.

Sz.I. Régóta csinálod, milyen eredménnyel jársz? Hibákról, fejlődési lehetőségekről mesélj!

Zéé Hibákat mindenki követ el. A mai napig én is, pedig mint mondtam már 9 éve kizárólag így horgászom. Én egy gyenge, vagy nullázós napon nem a kudarcon kesergek, hanem azt próbálom megfejteni, hogy mi lehetett a sikertelenség oka. Ha felismered mit rontottál el, akkor tapasztalsz. Ha nem fogok semmit, akkor is megyek holnap, bár zavar, de töröm a fejem a legközelebbi hogyanon. Én is így fejlődtem/fejlődöm egyfolytában. Átgondolom mit hogyan lehetett volna, és következő alkalommal hasonló szituációban kipróbálom. Általában be is jön. [:)], Ha esetleg nem tudok rájönni, vagy nincs ötletem, akkor megkérdezek valakit aki nálam tapasztaltabb, nem szégyellek kérdezni.

Sz.I. Remek, térjünk vissza egy pillanatra a tavaszi történésekre, mesélj, merre jártál, és milyen sikerrel?

Zéé Itt egy történet, ami igazán emlékezetes volt: Tavaly május 8.án, csodálatos borult vasárnap reggel kimentünk haverral a Dunára, h de jó lesz. Kb. fél óra múlva elkezdett esni. Cimbi 10 perc múlva aszongya: "Szerintem megyek, nincs nálam esőkabát. Jössz?" Áhhh - mondom - csak szemerkél... Cimbi kocsiba be, tipli. Zoli kint maradt a parton. Olyan 5 km-es körzetben senki... Tök jó. Ja. Csak a szemerkélés átváltott masszív áztatóba, és némi északi szél is jött hozzá. Felmértem a lehetőségeim: Thermo pulóver,nem vízálló. Alatta hosszú ujjú Daiwa póló. Nem vízálló. Alatta pólóing. Nem vízálló. Nadrág. Nem vízálló. Sportcsuka. Nem vízálló. Zokni, boxeralsó se. Pergetőtatyi. Na ez az egyetlen ami vízálló. Legalább a fényképezőm nem ázik szét. No. Gondoltam meghajigálom a vizet egy olyan km-es szakaszon és aztán húzok. Ekkor még csak a thermom volt nedves. Zsír. Bírjuk. Dobálózok-dobálózok, oszt azt veszem észre, h hejde trükkösen rángatom a bot spiccét. Na nem azért, mert annyira pro vagyok, hanem mert reszkettem mint a kutya... Ekkor vettem észre, h csurog a water a gerincemen. Na mondom dobok még párat a 200 méterre lévő aprócska rugany-szerűség végénél. Mert ott faszán megtörik a sodrás. Konkrétan futottam odáig, hátha kicsit felmelegedem. Hát annyira sikerült, hogy már nem reszkettem. Kb az 5-6. dobás után BÁMMM. 53 centis, olyan kettőfeles, kövér balin. Gyors fotózás, hal vissza, Zééé haza. Az alsógatyámból is csavartam a vizet. Párom azt mondta nem vagyok normális. Én erre csak megvontam a vállam és annyit mondtam: "Pergetőhorgász vagyok."

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://totum.blog.hu/api/trackback/id/tr885051096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása